U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Locaties in Dinxperlo en Ulft

Afspraak maken?
    Bel (0315) 65 25 45 of vul het     afspraakformulier in

- Wij hanteren geen wachtlijsten. U kunt bij     ons vaak dezelfde of de volgende dag al     terecht voor een afspraak.

- Behandeling ook in de avonduren en op     zaterdag mogelijk!

- Onze groepslessen (in het voormalig     gemeentehuis van Dinxperlo):
    - Tai Chi. Dinsdagavond van 19:00
    19:45 en donderdagochtend van 11:00
    11:45.
    - (Senior)fitgroep iedere dinsdagochtend     van 10:00-10:45
    Klik hier voor meer informatie over de     groepslessen!

Acupunctuur
Acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM): dit is een volledig medisch systeem dat al meer dan 2500 jaar diagnoses stelt, ziektes geneest en ook preventief werkt. Eeuwen geleden al konden Chinezen het functioneren van het menselijk lichaam nauwkeurig verklaren door het observeren van de natuur. Zij benaderen de mens en hun ziektes anders dan de westerse geneeskunde doordat de zieke mens en zijn omgeving centraal wordt gesteld en niet alleen de ziekte.
Tevens wordt ervan uitgegaan dat alles in de natuur een samengaan is van 2 oerkrachten namelijk: Yin en Yang. De gezondheid hangt af van een goed evenwicht hiertussen. Het basisprincipe van acupunctuur is de circulatie van de levensenergie Qi, deze stroomt via energiebanen(meridianen) door het lichaam. Bij ziekte, overbelasting en vele andere problemen in je lichaam zijn deze energiebanen verstoord.

De behandeling
Bij de eerste behandeling volgt een uitvoerig vraaggesprek (een anamnese). Hierbij kunt u vragen verwachten die op het eerste gezicht geen direct verband houden met uw klacht, bijvoorbeeld vragen over stoelgang of menstruatie. Tevens zal er aan de polsen worden gevoeld en wordt de tong bekeken. Dit geeft namelijk informatie over hoe uw lichaam energetisch functioneert. Hierdoor kan de diagnose worden vastgesteld.

Bij acupunctuur wordt er met dunne naaldjes geprikt op punten die in de oude Chinese boeken zijn omschreven. Deze naaldjes blijven vervolgens 15 tot 20 minuten zitten en de behandeling is zo goed als pijnvrij.

Wanneer acupunctuur?
De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) heeft een lijst gemaakt waarbij het vaststaat dat acupunctuur kan helpen:
- ademhalingsklachten
- artritis/artrose
- allergieën
- blaasontstekingen
- depressies
- hartklachten
- hoofdpijn
- hooikoorts
- huidklachten
- hyperactiviteit
- maag/darmklachten
- menstruatieklachten
- nervositeit
- overgangsklachten
- rug- en nekklachten
- slapeloosheid
- sportblessures
- vermoeidheid

Dit is geen complete lijst, er zijn nog meer aandoeningen die goed met acupunctuur te behandelen zijn. Zo wordt ooracupunctuur bijvoorbeeld gebruikt bij het stoppen met roken en als ondersteuning bij het afvallen.
Het prikken met naaldjes is nagenoeg pijnvrij, echter zijn er verschillende andere mogelijke therapieën voor degenen die hiervoor angstig zijn.